Staatsecretaris sluit terugdraaien van ZE-zones niet uit
Staatsecretaris sluit terugdraaien van ZE-zones niet uit
Staatssecretaris Jansen van Milieu heeft in de Tweede Kamer aangekondigd dat het kabinet binnenkort een besluit zal nemen over mogelijk uitstel van de geplande zero-emissie zones voor bestel- en vrachtwagens in grote steden. De focus ligt hierbij met name op de gevolgen voor marktkooplui en kleine ondernemers.
Veertien Nederlandse steden hebben plannen om per 1 januari 2025 uitstootvrije gebieden in te voeren. Deze maatregel zou vervuilende bestel- en vrachtwagens weren uit bepaalde stadsdelen om de luchtkwaliteit te verbeteren.
Tijdens het Kamerdebat uitten PVV, VVD en BBB hun zorgen over de haalbaarheid van deze deadline voor ondernemers. PVV-Kamerlid Heutink drong aan op snelle actie: "Binnen een week wil ik van u een plan hoe dit uitgevoerd gaat worden. Is de staatssecretaris bereid zijn hele agenda leeg te vegen?"
VVD-Kamerlid Veltman wees op praktische obstakels: "Er wordt te makkelijk gezegd dat ondernemers een ontheffing kunnen aanvragen. Ze komen in een ontheffingsoerwoud terecht."
Tegenover deze oproepen tot uitstel staan GL-PvdA en de Partij voor de Dieren. Kamerlid De Hoop (GL-PvdA) noemde een mogelijk uitstel "onbehoorlijk bestuur", terwijl Kostic (PvdD) benadrukte dat dit "een van de weinige maatregelen [is] die gemeenten zelf kunnen nemen om bij te dragen aan schonere lucht."
De verdeeldheid in de Tweede Kamer maakt de uitkomst van een mogelijke stemming over dit onderwerp onzeker. Een stemming staat voor volgende week op de agenda.
Job Verboon van Verboon Groep uitte op LinkedIn zijn onbegrip over het mogelijke uitstel. "Werkelijk waar niet te geloven! Wij zijn inmiddels in een periode van drie jaar vier keer op de hoogte gebracht van de invoering van de ZE-zones middels div. brieven. Wij hebben geïnvesteerd in een transformator station, net-aansluiting, laders en twee elektrische vrachtwagens. We hebben weliswaar bijna €200.000 subsidie gekregen gekregen op de twee vrachtwagens. Maar dan nog zijn deze vrachtwagens ruim €100.000 duurder per stuk. De ondernemers die wel vooruit gekeken, geanticipeerd en geïnvesteerd hebben krijgen nu mogelijk een "middelvinger" voor hun goede ondernemerschap."
18 oktober 2024 om 07:40 Laatst gewijzigd: 18 oktober 2024 om 08:442 minuten Redactie Print artikel
Logimerce.nl is het online platform en heeft als doel het informeren, inspireren en bij elkaar brengen van professionals in e-commerce, logistiek en fulfilment.